När jag bodde ett halvår på Filippinerna med min Filippinska hustru fick vi ett enda brev under hela tiden, och det var från Sverige. Ingen reklam, inga räkningar, inga utskick och inget papper från någon myndighet; här finns att lära. Trots de ofantliga problem som man brottas med i detta land så finns det också saker som är bra, och detta är ett av dem. Varje dag skakar min hustru på huvudet och menar att det här landet är sjukt. Så, vad kan vi då göra för att komma tillrätta med problemet i Sverige?
Det finns med dagens interaktivitet ingen anledning att skicka någonting med post, detta skulle därför enbart få användas ytterst restriktivt. Precis som man har en folkbokföringsadress så skulle varje medborgare bordas ha en interaktiv folkbokföringsadress, med samma skyldighet att anmäla adressändring. Allt skulle sedan tvingande skickas interaktivt utom i de fall det inte är rimligt med e-post för den enskilde, t.ex när det gäller gamla personer eller personer som saknar tillgång till dator.
Myndigheters och företags administrativa system skall således omarbetas till att skicka allt via e-post, såvida inte sådan ej går att uppbringa. Leveranskvitto av mail skall uppfylla myndigheters krav på mottagningsbesked och läskvitto skall uppfylla dagens post rekommendering. Vips så är vi av med hela problematiken! Från fall till fall skulle följande kunna gälla;
· Skyldighet för myndigheter att i första hand skicka allt via individens folkbokförda e-post adress
· Skyldighet för alla företag att göra detsamma med alla typer av räkningar och information
· Skyldighet för alla arbetsgivare att skicka lönebesked och övrig information via e-post
· Skyldighet för alla organisationer att skicka all medlemsinformation via e-post. Skrymmande, t.ex medlemstidningar kan skickas som länk; då är det också upp till var och en om man vill tillgodogöra sig informationen eller ej
· Skyldighet att i första hand skicka räkningar till mottagarens Internetbank och i andra hand till e-post adress
· Skyldighet att skicka direktadresserad reklam via e-post, om det alls är nödvändigt
· Skyldighet att skicka all övrig reklam via e-post som här skall gå att koppla till ett NIX register
Genom detta kan vi äntligen bli befriade från terrorn i brevlådan. Om vi sedan också kan banta byråkratiseringen och inse att vi faktiskt inte behöver skicka ut så mycket skräp, så är vi snart ikapp Filippinernas föredöme i frågan. Oj, så skönt!
Medkänsla Socialism Rättvisa
2 kommentarer:
Nej, jag vill inte ha mera skräpmail!
Var och en ser detta naturligtvis utifrån sin situation. Men, visst kommer det ”onödigt” mycket reklam i brevlådan, kan man tycka. Men jag vill sannerligen inte ha ytterligare en statlig reglering.
I viss mån kan man ju faktiskt undvika reklam genom ett enkelt ”Nej tack till reklam” på brevlådan. Det funkar ofta ganska bra, åtminstone för reklam som inte distribueras via Posten.
Men dessutom.
1.Jag vill faktiskt ha reklam över ex-vis specialpriser på mat mm, och då får jag ta det onda med det goda.
2.Jag vill inte ha mera skräpmail i min mail-box. Det känns enklare att slänga onödig reklam än att ständigt radera skräppost. Spamfilter funkar ju sällan som man vill. De bruka sila mygg och svälja kameler.
3.Räkningar vill jag ha via posten, även om jag gjort några undantag. Absolut inte direkt till min internetbank. Det är mycket enklare att hantera pappersräkningar än e-räkningar. Och internet funkar inte alltid, både datorer och uppkopplingar har en tendens att lägga av i känsliga lägen.
4.Sak samma med medlemstidningar. Av samma skäl. En tidning kan man ta med och läsa var som helst. Det går inte med datorn, som dessutom måste vara uppkopplad.
5.I vart fall jag blir mera stressad av oönskad ”information” via internet än av vad som kommer i brevlådan. Däremot vill jag kunna söka information själv via internet, utan att det registreras av vare sig informationsgivaren eller av FRA eller annan statlig myndighet!
6.Betr Telias manualer går det ju att undvika genom att anlita ett billigare telefonbolag!
7.Jag skulle bli galen, bli sjuk av den filippinska ordningen. Att man ska transportera sig själv både för att få räkningar och än värre att tillbringa mest varje dag med att till stor del fara runt och betala räkningar. Undra på att det är stor efterfrågan där på pålitliga house-maids, som tar hand om denna tidskrävande syssla. Onödigt tidskrävande! En orsak är väl att den filippinska posten inte har samma tillförlitlighet som den svenska posten. Det gör inte att den filippinska ordningen är att föredra! Och nog skulle det vara en konsumentfördel om man även där kunde ta del av vilka reor och specialerbjudanden som företag på hugget kan erbjuda kunderna. Men i Filippinerna är företaget och butiken kung och kunden är undersåte, nåde den som klagar på det man köpt där!
8.Jag ser det som en fördel ur demokratisk synpunkt att vi kan få både information, räkningar och tidningar genom vanlig postgång och slipper belasta internet med det i möjligaste mån.
9.Därmed är jag framme vid min tyngsta motivering. Kommunikation via postbefordrade brev är skyddad! Den lagreglerade brevhemligheten. Motsvarande skydd finns inte för kommunikation via internet. Det är inte bara så att e-mail kan betraktas som öppna vykort, allt vi företar oss på internet registreras med stöd av FRA-lagarna sedan 1 januari i år. Inte så att allt läses rent fysiskt direkt, men allt utgör underlag för att kartlägga våra liv och förehavanden genom s.k. sociogram. Man kartlägger vem vi kommunicerar med, vad vi handlar, var vi söker information etc. Och ”vid behov” kan man givetvis gå in och snoka i e-mail etc. Det finns alla möjligheter dessutom till läckor, pga den mänskliga faktorn, när någon FRA-byråkrat funnit att det kan vara intressant för honom/henne. DITT FÖRSLAG SKULLE ALLTSÅ GÖRA OSS ÄN MERA KONTROLLERADE ÄN VI REDAN ÄR. DET BLIR ETT OERHÖRT INTEGRITETSINTRÅNG. Detta bör bekämpas, inte underlättas. Oskyldiga människor skall inte behöva utsättas för denna inskränkning av de mänskliga, demokratiska rättigheterna.
10.Av denna anledning finns det heller ingen orsak att kräva (genom statligt påbud) att arbetsgivare, organisationer och myndigheter skulle åläggas att endast kommunicera via internet. Vi har väl ändå ännu annat är statliga arbetsgivare och några fria organisationer finns också än. Och myndigheterna styrs ju av byråkrater, inte av folkvalda.
11.Givetvis bör det finnas möjlighet, i större utsträckning än idag, kräva att främst då offentliga myndigheter underlättar internetkommunikation FÖR DEN SOM SÅ VILL. Men inget tvång. Jag förespråkar frivillighet. Bland annat av integritetsskäl.
12.För organisationer och företag måste det ses som en kundservice att erbjuda alternativa vägar för reklam och kommunikation. Och det gör det ju också redan. Men det ska absolut inte regleras genom tvingande lagstiftning!
13. Den som störs av ex-vis för mycket reklam kan själv vidtag åtgärder för att stoppa det. Genom en enkel Ingen-reklam-lapp på dörren eller brevlådan, men också genom direktkontakt med de som skickar personlig reklam. Som en kundservice tror jag att de nog kan vara rätt tillmötesgående, åtminstone om man gör en personlig framställning om det. Numera kan nog åtminstone en del organisationer bli glada att slippa portoutgiften och i ställer skicka kallelser etc som e-mail via internet. Ofta har tidningar, även från organisationer hemsidor med åtminstone en del av tidningens innehåll där. Och ber man om att slippa pappertidningen bör man få slippa. För den som vill finns det också större möjligheter än man kan tro att sköta mycket via internet även visavi en del myndigheter, som Fk och Bilprovning.
Men att inskränka på både den personliga integriteten och frivilliga organisationers handlingsutrymme, det vill jag inte gå med på. Staten ska inte reglera allt.
För det första vill jag gratulera min käre gamle vän för hans frenetiska deltagande på min blogg, det är kul!
Det är klart att dessa invändningar kan man ha om man känner sig misstänksam för att inte säga PARANOID. Jag håller också med vad gäller FRA, men det är inte den tekniska utvecklingens fel. Utvecklingen gör dock att lagar som FRA kan få långt större skadliga verkningar än om samhället vore mindre utvecklat. Det var också bl.a det jag påpekade i min tidigare artikel "Vi vet allt om Dig!". Man kan ju som alltid göra bra saker och mindre bra saker av de teknologiska framstegen, FRA är ett exempel på någonting negativt! Fast det är ju lugnt, vänstern river upp det när de vinner valet!
Fortfarande så är problemet att brevlådan fullkomligen dignar av post dagligen. Jag betonar att så är fallet trots att jag har använt mig av alla knep som går. Räkningarna går till internetbanken, medlem i NIX, skylt mot reklam på dörren o.s.v. I Sverige är allt så fruktansvärt genombyråkratiserat och genomreglerat att man känner mig stressad och får ångest. Man får aldrig vara ifred för alla dessa papper som skall fixas ständigt och jämt.
Glöm inte att denna ofantliga mängd information som vi dagligen bombarderas med skapar psykisk ohälsa. Personligen får jag i princip en ångestattack varje dag som posten dimper ned i brevlådan, jag tycker det är så tröttsamt. Människor behöver mycket tid till vila och reflektering, därför tyckte jag det var oändligt skönt på Filippinerna där man inte får ett skit av någon, men så är det ju heller ingen som bryr sig om en där borta. Allt har sina fördelar och nackdelar!
Hur som helst tror jag inte att det spelar så stor roll vare sig vad Du eller jag tycker. Om c.a 20 år så kommer allting att vara digitaliserat och gå elektroniskt, för då finns det inte längre skäl att ta hänsyn till de äldre som saknar datakunskap. Av miljömässiga och effektivitetsmässiga skäl kommer ALLT att gå elektroniskt inom 20 år!
Slutligen är fördelen med e-post att Du kan flagga oönskad e-post, för att sedan aldrig behöva befatta Dig med den igen. Och Du Lars-Erick, om Du har problem med att spam och annat slinker igenom så har Du helt enkelt fel filter. Pröva ChoiceMail, det fungerar helt klockrent och gör aldrig fel. Det finns att ladda ned gratis som ChoiceMail Free!
Skicka en kommentar