Långt in i lågkonjunktur, recession och finansiell kris, samt efter akut hot mot Volvo och Saab, kommer så alliansregeringens så kallade räddningspaket. Att efterfrågestimulans till ekonomin samt riktat stöd är nödvändigt anser alla, men de flesta anser också att detta paket är för litet, för sent och felaktigt utformat.
Kära Maud, som är ett eget kapitel inom svensk politik, uttalade sig för ett tag sedan om att det inte är aktuellt med ett statligt övertagande av Volvo eller Saab, eller ens ingripande för att försöka rädda dem. Däremot talade Maud om satsning på forskning och utveckling inom bilindustrin! Om nu inte denna bilindustri finns kvar så förstår då inte jag var denna forskning skall äga rum. Maud ensam kanske finner logiken i detta? Personligen känner jag ingen som är överdrivet förtjust i denna människa, men det är kanske för sina intellektuella gåvor som hon uppbär det högsta arvodet inom regeringen? Såvida inte företagen lyckosamt säljs till nya ägare, låter således alliansregeringen en del av vårt svenska kulturarv, allas våra älskade Saab och Volvo, gå i graven och ett kapitel av svensk industriell utveckling blir till en parentes i den svenska historien.
Efter att ha läst Vänsterpartiets förslag, så genomsyras det tvärtemot av insikt i rådande situation, respekt för svensk historia och övertygelsen om vår förmåga till industriell utveckling. Sverige behöver satsa offensivt för att ta fram den bästa miljöbilen i världen, utveckla en ny bil för en ny marknad samt överhuvudtaget strukturera om bilindustrin för att om möjligt bli världsledande inom denna sektor. Vi talar inte om avveckling utan om utveckling, därför att vi har nödvändig kunskapsbas, kraften och viljan att göra det.
Efter att ha gett bort alla statens pengar till delvis icke efterfrågestimulerande skattereformer och donationer till miljonärer, kommer så alliansregeringens räddningspaket sent omsider. Där vi i dagens situation skulle behöva kraftig efterfrågestimulans till ekonomin finns inte så mycket kvar att ge, eftersom det mesta redan har delats ut till kapitalets sparande och finansiell spekulation. Det spelar ingen roll hur Fredrik blinkar med ögonen, hela alliansens politik kännetecknas från början till slut av oansvarighet, bristande kompetens för att inte säga ren ansvarslöshet. Som om inte det vore nog saknar den också varje form av omtanke, medkänsla och rättvisa.
Egen kommentar efter räddningspaket 2.
Tydligen har alliansregeringen lyssnat på kritiken, däribland min, och kommit med räddningspaket 2. I mångt om mycket överensstämmer det totalt med mitt tidigare mail. Ett offensivt utvecklingspaket för att om möjligt skapa den bästa miljöbilen i världen. Förhoppningsvis innebär detta den bästa ELmiljöbilen, eftersom etanol, bensin och diesel inte har en marknadsmässig framtid.
Då svensk bilindustri idag ägs av utländska intressen, så måste också mycket riktigt denna forskning ske i ett fristående bolag, såvida man inte skall förstatliga företagen. För vem vill se alla miljarderna försvinna till utlandet?
Upplägget att bilföretagen utvecklar nya bilmodeller, samtidigt som ett statligt riskprojekt utvecklar ny driftsteknik ter sig väldigt lockande. Det är dock otroligt viktigt att staten gör allt för att skydda sina forskningsresultat så att det kan generera såväl inhemsk produktion som teknikexport. Här kan man sedan tänka sig att utvecklingsbolaget säljer rätter att använda framforskad teknik. Vill man sedan värna inhemska arbetstillfällen kan dessa rätter säljas till rabatterat pris, förutsatt att produktionen sker i Sverige. Om projektet lyckas kan kanske svensk biltillverkning återuppleva glansdagarna från förr!
Den sorgliga delen i allt detta är att det föga hjälper de som idag blir utkastade i arbetslöshet. Såvida inte nya ägare kan hittas snarast, eller regeringen kan tänka sig ett förstatligande, så kommer dessa att bli arbetslösa. Däremot kan vi förhoppningsvis genom detta riskprojekt skapa förutsättningar för framtida sysselsättning.
Medkänsla Socialism Rättvisa
Terroristen i Magdeburg – högerextremist
21 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar